Forstå, og gør det forståeligt

Enhver designopgave begynder med at forstå en problemstilling. Først når man har forstået problemet til bunds, kan man forsøge at løse det og kommunikere det enkelt til andre. Problemet kan være alt fra et logo, der skal kommunikere virksomhedens DNA, til nyhedsbrevet, der skal fange opmærksomheden. Det kan være planløsningen i tilbygningen, der ikke går op, eller grydelåget, der aldrig passer og bliver alt for varmt…

Design kan forstås meget bredt, men udgangspunktet er, at det starter med noget der skal løses. Og som regel er den enkle løsning, den mest logiske - den der er nemmest at forstå og at kommunikere. Det enkle er dog sjældent så enkelt at finde ind til.

Med 25 års erfaring fra designbranchen, så har jeg efterhånden opbygget en erfaring i at møde mennesker og sætte mig ind i og forstå de udfordringer de står overfor. Det er i den dialog, hvor vi skærer ind til kernen og leder efter den kreative ide eller det helt enkle greb, hvormed problemet kan løses. Den tilfredsstillelse, der ligger i, sammen med kunden, at finde helt ind og sige, ‘nårh ja - det er sådan den skal skæres’, det giver mig energi.

Når først det rigtige greb er fundet, så kan vi bygge op og være kreative. Så er rammerne sat, og alt, hvad der følger bygger på ‘det rigtige’. Dér starter designprocessen.

Jeg har været heldig at samarbejde med mange spændende kunder gennem de 18 år, jeg har været selvstændig: Grafisk Identitet til Montana, Logoer til Carlsberg, Uddannelsesmaterialer til ISS, Publikationer for Søfartens arbejdsmiljøråd, Strategikommunikation til Skattestyrelsen, Interne og eksterne materialer for Nordea, produkter til Stelton og Menu osv.

De fleste af mine kundeforhold har udviklet sig til langvarige samarbejder - helt op til 16 år and running… Det betyder, at jeg kommer helt inder under huden på kunderne, kender deres branche og deres brand og sammen udvikler vi ting, som de ikke ville kunne alene, og hvor de etablerede bureauer er for tunge og for dyre.

Jeg sidder i et kontorfællesskab i Nærum, hvor vi sidder 10 kreative med hver vores spidskompentencer. Jeg kan trække på et netværk af freelancere til produktion, tekst, foto, illustration mv. i den udstrækning, der er behov. Jeg har et tæt samarbejde med flere mindre trykkerier, som er vant til at rykke på korte deadlines. Al kontakt og sparring er direkte med mig - ingen projektledere eller kontaktfolk. Det tilsammen skaber et agilt og fleksibelt setup, som mine kunder sætter pris på.

Står du med en opgave, som du kunne tænke dig at vende, så giv et ring.

Glæder mig til at tale med dig.

/Martin

Telefon 26151717

Uddannelser/kurser
Lorenzo de Medici School of Art
Mousehouse/Spaceinvader Crew 1
Artcenter College of Design

Tidligere jobs
Grey Aarhus - grafisk design (4 år)
Menu A/S - grafisk- og produktdesign (2 år)

Når jeg ikke arbejder
Familie, venner og undervandsjagt

LinkedIn